söndag 1 januari 2012

29 december

Nu är jag äntligen nere i Tursi igen. Möttes av härligt solsken när jag klev av planet i Bari. Hämtade ut hyrbilen (en liten liten Fiat 500) och knappade in adressen till IKEA på GPSen. Hm. Den adressen stämde inte alls. Efter en liten ofrivillig rundtur i Baris utkanter tog jag mig ändå till IKEA och lyckades fylla kundvagnen med smått och gott till ett semesterhushåll. Så många nödvändiga saker man har hemma utan att man tänker på det... Förresten, när mötte du en kund med en hund i en restaurang på IKEA? Det var inte en ledhund.
Nu ska jag bara bära upp allt från bilen. Det är jobbigare än ni kan ana. En brant lång backe. Pust. Förresten var det en snäll kille som erbjöd sig att dra upp min väska (21 kg) längs nästan hela backen. Han bodde i mitten av backen. Vilken gentleman! Jag är lite för feg för att våga köra upp bilen längs den trånga branta gatan. Så det blir lite extra motion istället;-) Det blev tre vändor upp och ner för backen idag.

När jag låste upp dörren till huset och klev in, log jag. Vi har el, varmvatten och det är sååå fint målat i precis rätt kulör. Kyl och spis stod på plats, så imorgon blir det en tur till min favoritaffär i Policoro för att handla mat!

Det är smått surrealistiskt att städa sig varm till Håkan Hellström via Spotify i ett kallt hus nere i Tursi. Men han hjälper till att hålla värmen något sånär.

Ett oanvänt stenhus är kallt. Riktigt kallt när det är ca 10 grader ute. Har ingen termometer och tur är väl kanske det. Ja, man vet att det är kallt när det ryker om disktrasan och det tar mer än 30 min för ett svabbat golv att torka till. Jag har tänt hur många värmeljus som helst och även använt mig av husmorsknepet att koka vatten på spisen. Men det är kallt. Brr.

Det finns inte längre ett enda element i vårt lilla hus och jag fick springa ner för backen till E och kolla om han hade något elelement eller värmefläkt. Efter viss språkförbistring, har jag nu ett litet elelement. Det står på i sovrummet. Men det tar nog sin tid innan rummet är uppvärmt. Det ryker fortfarande ur munnen när jag andas...

Jag har köpt ett mobilt bredband. Men det fungerar inte. Ingen nätåtkomst. Mannen som sålde det frågade var jag bodde och jag sa Tursi och då sa han att det endast var Vodafone som fungerade där. Jaha...

Sitter uppkrupen i sängen under täcke, överkast och pläd och myskläder. Dörren till köket är stängd och ett antal värmeljus står tända. Men det sägs ju att man sover bättre när det är svalt...

Imorgon får jag en leverans med ved och det lär ju ge lite mer värme. Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar