tisdag 3 januari 2012

Märkligt möte

Förmiddagens promenad i solen resulterade i inköp av en termometer och en matta till köket. Termometern visar nu att det är 22 grader i sovrummet! Ikväll ska jag lägga ut termometern i köket för att se hur många grader det är där på morgonen.

Det är lite kul att folk hälsar på mig när vi möts och att jag kan växla några ord med dem på stapplande italienska. Men med lite gester går det faktiskt.

Ibland händer det märkliga saker. Efter lunch gick jag iväg med min bok upp mot Rabbatana. Satte mig och läste i solen ett tag och gick sedan hemåt. Jag hittar nya trånga gator, gränder och piazzor varje dag i centro storico. Hittade en piazza med bänkar och fantastisk utsikt över Tursi. Satte mig en stund och då kom en ung kvinna fram och började prata med mig. Hon var vän med den andra svenska kvinnan som har ett hus här. Hon ville att jag skulle följa med till henne. Den svenska kvinnan var inte hemma, men hennes lilla gamla charmiga granntant bjöd in mig och så ringde hon upp henne. Vi växlade några ord och telefonnummer. Fick veta att ytterligare en svensk nu har köpt en lägenhet här. Det börjar bli en liten svenskkoloni i Tursi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar