söndag 1 januari 2012

30 december

Vid 7.30 i morse kom E med en vedleverans. Han bar in den i källaren. Det kallar jag service. Det visade sig att det redan fanns lite ved i källaren, om jag hade vågat gå in där i mörkret igår kväll...

Jag har sovit hyfsat bra, men det var kallt att krypa upp ur den varma sängen. Ville helst ligga kvar.

När jag satte mig i bilen vid lunch blev kinderna blossande varma. Kanske säger lite om hur kall jag var... Lite försäsongsmatch känsla;-)

Idag har jag varit i Policoro och handlat. Har bl a köpt ännu ett element, så inatt blir det lite varmare. Jag har inte hittat någon termometer, så jag vet inte hur varmt det är inne. Nu är det i alla fall lite ”fesljummet” (med betoning på lite) och det ryker inte längre ur munnen när man pratar. Vem jag nu skulle prata med? Men varmt är det inte. Måste köpa mattor till kök och sovrum. Golvet är iskallt. Kan tänka mig att det är ljuvligt att stå barfota på i sommar. Höll förresten på att köra på en hund idag. Helt plötsligt dök det upp två schäfrar (?) mitt i en rondell utanför Tursi.

Via Pandosia är en brant gata och riktigt jobbig att gå uppför. Hur lång är den?!? Har nästan fått upp allt jag handlat, men orkar inte gå en fjärde vända i backen idag. Får ta dammsugaren imorgon. Vaderna är stumma som stockar. Undrar vad grannarna längs gatan tänker när de ser mig kånka alla dessa kassar mm uppför gatan? Jag ler och hälsar.

Hittade ingen tesil på Heraclea och glömde totalt bort det på IKEA igår, inköpslistan till trots. Får köpa tesilar och ta med nästa resa. Den här veckan får det duga med påste, trots att jag har en burk med Himmel&Pannkaka-te.

Dagen har annars ägnats åt pyssel och donande inomhus och en promenad genom Tursi. Det börjar bli lite hemtrevligt inne nu. Seneftermiddagen kom det en lättare regnskur, annars har det varit soligt. Väderleksrapporterna utlovar sol och ca 10-12 grader kommande dagar. Har inte riktigt fått kläm på när vi har sol på vår terrass. Ska försöka sätta mig mot en husvägg någonstans med en bok och lapa sol. Har nästan den där känslan av den första värmande vårsolen.

Hade tänkt gå till min favoritrestaurang ikväll, men jag är för trött. Jag har istället krupit upp i sängen under täcke, överkast och pläd med myskläder. Ett glas rött (givetvis en Aglianico!), HH och bok är min fredagskväll. Lugnt och skönt. Håkan Hellström passar riktigt bra här nere i Tursi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar